الاثنين، 25 نوفمبر 2013

بصت لنفسها فى المرايه وقالت " طيب انا خلاص جددت الحمام ..امتى بقى هاجدد نفسى .." دى جمله سمعتها فى مسلسل
بس السؤال لانى شخص عاوز تجديد واحساس بالتغيير يعمل ايه ... لان احيانا الملل بيكون سبب فى مشاكل كتير فى حياتنا وقرارت كتير ممكن يكون مسيرها الندم
ياترى التغيير فى المظهر ده نوع من التجديد ...يمكن يكون اه بس بشكل مؤقت
فى حياتنا فى امور كتير ممكن مش من السهل تتغير واللى بيحصل لنا هو نوع من التكيف معها وشىء من التعود ...بس احيانا بيكون التعود على امور مش راضيين عنها  نوع من الضغط على الاعصاب
التغيير اللى ممكن يكون حقيقى هو تغيير فكر او اسلوب تفكير بمعنى اصح ...ان يكون فى محاولة للارتقاء بالتفكير ...تعلم موهبة جديدة مثلا ..دراسه شىء جديد .,صعب تقول هاغير اللى حواليا ..لان الناس ببتأثر بشخص لكن مش بتتغير ...التغيير الاسهل هو انت هو شخصك وتفكيرك الخاص ..جدد نفسك حتى لو قلت انا هاتمشى كل يوم نص ساعه ...انا هاتعلم اصناف اكل جديدة واحاول اتقنها ...انا هاتعلم لغة مختلفه واشوف هاقدر ولا لأ ..
فى جمله لابد نلغيها من حياتنا ...خلاص انا كبرت طول ما انت عايش حاول تستفيد من وقتك وتعيش الحياة المقسومه لك صح

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق