الثلاثاء، 11 أكتوبر 2011

سنه اولى ابتدائى


مش ممكن انسى اول يوم رحت فيه المدرسه فى اولى ابتدائى ..اليوم ده كان اول شهر اكتوبر وكانت الدنيا بتمطر جامد جدا طبعا احنا دلوقتى نسينا المطر وشهر اكتوبر لسه بنشغل التكييف ..المهم طبعا كل حاجه كانت جديدة ..اول يوم رحت المدرسه مع اخواتى الاكبر منى طبعا مفيش دلع زى اليومين دول انى اروح اول يوم مع ماما وبابا ..المدرسه كانت قريبه من البيت واول لما رحنا عملوا لنا كشف طبى ..والدكتور سألنى انت مسلمه ولا مسيحيه طبعا لانى اعلاميه من يومى ما جاوبتش من غير ما أساله ليه ؟ الدكتور قالى .. عاوز اعرف فقلت له انا مسلمه ..وفى الفصل كنا بنقعد ولد جنب بنت وان قعدت جنب ولد اسمه ماجد لسه فاكرة شكله ومش ممكن انساه .. اول سؤال سألنى ماجد طبعا اسمك ايه قلت له اسمى :أمل السؤال التانى والغريب جدا سألنى : انت باباكى عنده كام بدله ..فقلت له ما اعرفش لما اروح ابقى أسأله ..نفسى اعرف لحد دلوقتى هو السؤال ده معناه ايه ..وفى الفسحه سألنى معاكى سندوتش قلت له ايوة معايا سندوتش مربى فقالى ممكن تدينى ..علشان انا مش بحب الاكل اديته السندوتش وسألته انت معاك سندوتش ايه قالى :سندوتش كلب وانا مش بحب اكله ..كل يوم كنت اديله السندوتش بتاعى ..ماجد كان مسيحى وطبعا ما كانش عندى اى اعتراض لان ده شىء عادى كلنا اصحاب ..فى الفصل كان فى بنت جميله جدا وشعرها اصفر كل شويه ابص عليها وماجد كان بيقولى ما تفتكريش علشان شعرها اصفر تبقى احلى منك ..اكيد طبعا ان هو ده السبب انى افضل فاكرة ماجد وامبارح بعد احداث ماسبيرو افتكرته ودعيت له على فكرة انا سافرت الامارات ..بعد ابتدائى وسبت المدرسه لكن ماسيبتش ذكرياتى الحلوة ابدا
ممكن كل واحد يكتب لى تعليق مين اقرب شخص مسيحى قابلته وربطتك به علاقه طيبه 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق